Poseł John Godson z Chrześcijańskiego Ruchu Społecznego i Ruch Obywatelski na rzecz Jednomandatowych Okręgów Wyborczych zapraszają na Konferencję pt. „Jednomandatowe Okręgi Wyborcze do Sejmu – możliwe rozwiązania i ich skutki”.
Konferencja odbędzie się w środę, 5 sierpnia br., w godzinach od 15.30 do 17.30 w Sali Konferencyjnej w Nowym Domu Poselskim przy ul. Senackiej 1 w Warszawie. Będzie transmitowana na żywo na sejm.gov.pl, z prawej strony pod kalendarzem trzeba kliknąć ikonkę iTV Sejm i wejść na „dzisiejsze transmisje”. Potem będzie można zobaczyć konferencję w nagraniach archiwalnych.
Program konferencji:
1. Prof. Tomasz Kaźmierski – Jednomandatowe Okręgi Wyborcze w Wielkiej Brytanii i możliwość przeniesienia brytyjskich rozwiązań na polski grunt. JOW-y w Australii i we Francji – 40 min.
2. Dr Wojciech Błasiak – Niemiecka ordynacja mieszana i konsekwencje jej wprowadzenia w Polsce – 25 min.
3. Adwokat Lidia Bagińska – Skutki prawne referendum w sprawie JOW – 15 min.
4. Pytania i odpowiedzi – 40 min.
Zgłoszenia uczestnictwa prosimy wysyłać na adres: chrs@chrs.pl, podając imię, nazwisko oraz e-mail. Do Domu Poselskiego będą mogły wejść tylko osoby zgłoszone wcześniej i za okazaniem dowodu osobistego. Prosimy o przybycie 30 min. przed rozpoczęciem konferencji.
Prelegenci:
Prof. Tomasz Kaźmierski – elektronik, nauczyciel akademicki, profesor Uniwersytetu Southampton w Wielkiej Brytanii, współpracownik Ruchu JOW od 1994 r.
Dr Wojciech Błasiak – ekonomista i socjolog, dr nauk społecznych niezależny naukowiec i publicysta, poseł II kadencji, działacz Ruchu JOW
Adwokat Lidia Bagińska – były sędzia Trybunału Konstytucyjnego, sędzia Sądu Arbitrażowego przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie, nauczyciel akademicki, wykładowca w Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie, ekspert prawny komisji sejmowych w tym Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, autorka wielu publikacji z zakresu prawa
- Apel otwarty do Prezydenta RP i kandydatów na Urząd Prezydenta - 7 lutego 2025
- Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia JOW – 29.06.2024 - 13 czerwca 2024
- 30-lecie Ruchu JOW. Relacja video - 9 stycznia 2024
- Program VIII Listopadowej Konferencji Ruchu JOW - 29 października 2022
- VIII Listopadowa Konferencja Ruchu JOW – 5.11.2022 - 25 października 2022
- Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia JOW - 16 czerwca 2022
- Konferencja Ruchu JOW – 20.11.2021 - 17 listopada 2021
- Debata ustrojowa – Finansowanie partii politycznych - 19 października 2021
- Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia JOW - 6 lipca 2021
- Debata ustrojowa – system prezydencki czy parlamentarno-gabinetowy - 27 czerwca 2021
Czy prezentacja multimedialna pokazywana na konferencji będzie dostępna dla wszystkich?
Bardzo ciekawe tematy konferencji. Mam nadzieję, że będzie filmik, bo do Warszawy to ja mam za daleko.
Co do demokracji niemieckiej, to wiem, że mam znaczną różnicę zdań w większością woJOWników. Ja uważam system niemiecki za wzorowo działającą demokrację o najwyższych parametrach i niezwykle efektywną (co potwierdza światowa pozycja Niemiec) natomiast wojOWnicy mają doktrynalną awersję do wszystkiego co nie jest czystymi JOW-ami nie mówiąc już o słowach proporcjonalny i mieszany. Dlatego często szukają dziury w całym, by udowadniać „nieprawość” i „wadliwość” systemów alternatywnych.
Mimo to uważam, że klonowanie rozwiązań niemieckich w warunkach polskich jest niewłaściwe i szkodliwe a optymalnym rozwiązaniem dla Polski są klasyczne JOW-y. Przypomnę krótko dlaczego tak twierdzę.
a) Niemcy po wojnie mimo przeogromnych zniszczeń społecznych i materialnych miały jednak liczne i bardzo szanowane elity intelektualne, naukowe i państwowe, które szybko przejęły prace koncepcyjne nad nowym, lepszym ustrojem i miały odpowiedni autorytet, by je przeprowadzić.
b) Niemcy po straszliwym okresie nazizmu były pod okupacją aliantów, którzy pilnowali w roli cioci przyzwoitki, aby sprawy Niemiec były pod kontrolą i szły w dobrym kierunku. Stąd zresztą w systemie niemieckim tak silne elementy proporcjonalne, które umożliwiały lepszą odgórną kontrolę systemu przez aliantów okupantów. Niemcy oddolnie byli jednak po wojnie elementem niepewnym, stąd ten czynnik odgórnej kontroli był uzasadniony i zrozumiały.
c) Niemcy mają zupełnie inną kulturę działań zespołowych, samoorganizacji oraz przestrzegania przyjętych zasad i prawa. Jak już tworzą system, to bardzo przemyślnie i kompleksowo, a potem na bieżąco pilnują się nawzajem, by ustalone zasady i umowy były przestrzegane, a cały system rozwijał się planowo i prawidłowo.
Wszystko to spowodowało, że w Niemczech dość skomplikowany i przemyślny system mieszany rozwijał się prawidłowo i osiągną wielkie sukcesy w rozwoju kultury państwowej i demokratycznej. I wszystkie okoliczności, które wymieniłem nie występują w polskich uwarunkowaniach.
Polska w zasadzie nie ma żadnych szanowanych . Wszystko to co w Polsce uważa się za „elity”, czy to w środowiskach naukowych, kulturalnych, dziennikarskich, sędziowskich nie mówiąc już o politycznych to są środowiska wyjątkowo skompromitowane, zdegenerowane i sprostytuzowane nie cieszące się żadnym zaufaniem społecznym, lecz raczej wzgardą. Być może są ludzie uczciwi intelektualnie i etyczni, którzy mogliby przejąć taką rolę, ale ci są schowani, nieznani i spauperyzowani.
Okupanta w Polsce na szczęście nie ma, ale nie ma też kultury samoorganizacji, tworzenia i przestrzegania zasad oraz przestrzegania przyjętych zasad i prawa. Ponadto Polaków trochę podobnie jak Anglosasów cechuje wysoki stopień indywidualizmu, zmysł improwizacji i organizowania się ad hoc wokół bieżących spraw.
Wszystko to sprawia, że system najprostszy, maksymalnie oddolny i przyziemny, najbardziej pierwotny i naturalny, pozbawiony elementów odgórnego sterowania ii kontroli jest w warunkach polskich najlepszy. A takim właśnie systemem jest klasyczny JOW. W Polsce jest potrzebny system, który wykształci od zera w naturalnych oddolnych procesach zarówno państwowe elity jaki i demokratyczną kulturę i procedury. Próba wprowadzania z „naszymi” pseudoelitami systemów wyrafinowanych i kompleksowych, również tych mieszanych na wzór niemiecki przyniesie jak najgorsze skutki i przyjmie formę parodii i potworka systemowego (podobnie jak aktualny proporcjonalny system).
Dlatego właśnie chwaląc czasem działanie systemu niemieckiego jest zdecydowanym przeciwnikiem implementowania mieszanego systemu niemieckiego w Polsce a za najbardziej optymalny dla Polski uważam klasyczny system JOW. Polskie społeczeństwo pod wieloma względami ma charakterystykę wolnościowych społeczeństw anglosaskich (chociaż niestety nie pod każdym względem) i właśnie z tych kultur powinna czerpać wzorce kulturowo-systemowe. Wzorce nordycko-germańskie, które mają swoje pozytywy są jednak słabo przystosowalne na warunki polskie.
Transmisja na żywo bedzie dostepna pod sejm.gov.pl . Tam jest pod kalendarzem ikonka iTV Sejm i trzeba wejsc na „dzisiejsze transmisje” – bedzie to dzialac od rozpoczecia konferencji. Potem bedzie tez dostepne w nagraniach archiwalnych ktore sa obok
Serdeczne dzięki za informację.
Skutki prawne referendum w sprawie JOW w 15 minut. To może być ciekawe 🙂